Representasi Pendewasaan Usia Perkawinan Iklan BKKBN “Yakin Siap Nikah?” di Channel Youtube Dalam Perspektif Semiotika
DOI:
https://doi.org/10.37826/digicom.v3i3.469Keywords:
Semiotics, Denotation, Connotation, MythAbstract
Abstract
Child marriage is still a serious problem in Indonesia, prompting BKKBN to conduct a campaign for marriage-age maturity through an ad called "Yakin Siap Nikah?" aired on its YouTube channel. This research aims to analyze the denotative, connotative, and mythic meanings contained in the "Yakin Siap Nikah?" ad. This study uses a qualitative research method with Roland Barthes' semiotic analysis. The results show that, denotatively, the advertisement is published on YouTube to inform about the campaign for the maturity of marriage age. Connotatively, the advertisement contains meanings that can be seen in the storyline, acting, and writing, with the hope that the message intended for the audience is conveyed and understood. Meanwhile, mythically, this advertisement is a cultural institution's way of promoting itself through YouTube, with the philosophy of the message implied through the meaning of symbols and other characters such as the symbol of no smoking, paper airplanes, kites, and doves.
References
Barthes, Roland. (1957). Mythologies. Terjemahan Nurhadi. 2016. Yogyakarta:
Kreasi Wacana.
Barthes, Roland. (1968). Element of Semiology. Terjemahan Ardiansyah, M. 2017. Yogyakarta: Basabasi.
CNN Indonesia. (2022). Usia Ideal Menikah Menurut Pemerintah, Kesehatan, hingga Islam [Artikel]. Diambil tanggal 20 Maret 2023 dari https://www.cnnindonesia.com/gaya-hidup/20221129134106-282-880270/usia-ideal-menikah-menurut-pemerintah-kesehatan-hingga-islam
Dewanta, Anak Agung Ngurah Bagus Janitra. (2020). Analisis Semiotika Dalam Film Dua Garis Biru Karya Gina S. Noer. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia 9(1), 26-35. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/3217
Federica, D.A., Hartanto, D.D., & Sylvia, M. (2017). Perancangan Iklan Layanan Masyarakat sebagai Media Edukasi Pola Asuh Orang Tua Dryclean. Jurnal DKV Adiwarna, 1(10). https://www.neliti.com/id/publications/87248/perancangan-iklan-layanan-masyarakat-sebagai-media-edukasi-pola-asuh-orang-tua-d
Haryono, C. G. (2015). Representasi Usia Ideal Pernikahan Dalam Iklan Televisi (Kajian Semiotik Tentang Iklan KB Versi Televisi Episode “Pernikahan Dini”). Semiotika Jurnal Komunikasi, 9(1), 1-43. DOI: http://dx.doi.org/10.30813/s:jk.v9i1.1
Lina., & Damayanti, R. 2021. Makna Slogan “We’ll Take Care of You Wherever You Are” pada Iklan Samsung India. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(2), 144-158. DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v20i2.1537
Prasetya, A. B. (2019). Analisis Semiotika Film dan Komunikasi. Malang: Intrans Publishing
Nurhanisah, Yuli. (2023). Mayoritas Pemuda di Indonesia Menikah Muda [Artikel]. Indonesia Baik. Diambil tanggal 20 Maret 2023 dari https://indonesiabaik.id/infografis/mayoritas-pemuda-di-indonesia-menikah-muda
Pemerintah Indonesia. Undang-undang Nomor 16 Tahun 2019 tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974 Tentang Perkawinan. Lembaran Negara RI Tahun 2019, No. 186. Jakarta: Sekretariat Negara
Sobur, Alex. (2017). Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono., & Lestari, P. (2021). Metode Penelitian Komuikasi (Kuantitatif, Kualitatif, dan Cara Mudah Menulis Artikel pada Jurnal Internasional). Bandung: Alfabeta
Suryani., & Suraili. (2021). Analisis Semiotika Iklan Layanan Keluarga Berencana (KB) Versi Pernikahan Dini. Komunikasia: Journal of Islamic Communication & Broadcasting. 1(1). https://jurnal.lp2msasbabel.ac.id/index.php/KPI/article/view/1838/716
IDN Times. (2017). Ini 8 Pelajaran Hidup yang Bisa Kita Ambil dari Main Layang-layang [Artikel].. Diambil tanggal 21 Maret 2023 dari https://www.idntimes.com/life/inspiration/bayu/filosofi-hidup-yang-bisa-kita-pelajari-dari-bermain-layang-layang?page=all